Ulkoilun kulta-aika on käsillämme! Vieraskynässä Mari Parikka-Nihti

Terveisiä Suomen Ladulta! Erityisasiantuntija Mari Parikka-Nihti on tarttunut vieraskynään ja kirjoittanut jaettavaksemme inspiroivan artikkelin luontosuhteen merkityksestä. Toimintakauden alku onkin ulkoilun kulta-aikaa varhaiskasvatuksessa! Ulkotilojen hyviä liikkumismahdollisuuksia ja luontoympäristön tuottamaa hyvinvointia kannattaakin vaalia niin nyt, kuin ihan kaikkina muinakin vuodenaikoina. Artikkelin lopussa on erinomainen työkalu tiimeille ulkotoiminnan ja luontosuhteen tarkasteluun, esimerkiksi tulostettavaksi ilmoitustaululle huoltajienkin nähtäville. Nappaa se talteen!

Luonto pitää sinusta huolta

Mari Parikka-Nihti

Huonosti nukuttuja öitä, nopeasti syötyjä aterioita työn ja arjen kiireen keskellä, koukussa sosiaaliseen mediaan ja ruutuaikaan… jokin flunssa taitaa saavuttaa minutkin. Tuntuu, että päivät ovat pelkkää suorittamista hetkestä toiseen. Päätän kuitenkin lähteä kävelylle lähimetsään. Siellä herään havaitsemaan lintujen äänet, tuulen huminan, auringon poskillani ja  ihan erilaisia tuoksuja. Vedän raitista ilmaa keuhkot täyteen. Ilma kiertää sittenkin nenän kautta.  Äkkiä pystynkin keskittymään hetkeen. Ja keveyden tunne valtaa minut. Tunnen olevani osa jotain suurempaa. Huomaan hymyileväni ihan vain itsekseni.  

Näin luonto meihin vaikuttaa. Metsässä ei tarvitse olla täydellinen,  siellä voi olla oma itsensä. Luonnon helmassa ei tarvitse suorittaa. Siellä  arjen huolet ja stressi unohtuu.  

Luonnolla on tutkitusti ihmiseen moninaisia terveys- ja  hyvinvointivaikutuksia.  

Luonnon helmassa viheralueilla on vähemmän melua ja ilmansaasteita. Luontoympäristössä stressihormonitaso sekä verenpaine  laskee. Luonnon on suomalaistutkimusten mukaan havaittu parantavan erityisesti lasten terveyttä aktivoimalla immuunijärjestelmän säätelyreittejä. Tämän on katsottu vähentävän riskiä sairastua immuunivälitteisiin sairauksiin, kuten astmaan ja allergioihin.  

Ulkona liike lisääntyy kuin itsestään ja kehon käyttö monipuolistuu. Liikkuminen epätasaisella alustalla kehittää sekä motorisia, että sensomotorisia taitojamme. Sen lisäksi, että luonnossa liikkumisella on  yhteys fyysiseen terveyteen ja jaksamiseen, siellä liikkumisen on todettu kehittävän lapsen kognitiivisia ja sosiaalisia taitoja.  

Luonnossa sosiaalinen yhteenkuuluvuuden tunne lisääntyy ja haastavat vuorovaikutustilanteet helpottuvat. Ahtaissa tiloissa, jossa lasten toimintaa joudutaan rajoittamaan, syntyy myös herkemmin sosiaalisia ristiriitatilanteita. Luonnossa on tilaa ja mahdollisuuksia omien vahvuuksien esiin tuomiseen ja tätä kautta koetaan voimakkaampaa osallisuutta sekä voimaantumista. Erityisesti alle kouluikäisten lasten kohdalla, joilla kokonaisvaltainen kehon käyttö ja fyysisesti tilaa vaativa leikki ovat ominainen tapa toimia, hyötyvät luonnon tarjoaman tilan käytöstä.  

Luonto on ihmeellinen uuden oppimisen ympäristö, joka tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia. Haastammekin teidät kokeilemaan lähiluontoa oppimisympäristönä alkavan toimintakauden/lukuvuoden aluksi. Havainnoikaa lasten toimintaa. Mitä seuraavista kohdista huomaatte lapsen kokonaiskehityksessä tapahtuvan? Listan voi tulostaa ja havainnoidun kohdan vaikka merkitä rastin itselle muistiin. Näin aiheen muistaa ottaa esille myös keskusteluissa huoltajien tai kollegojen kanssa.  

Tulosta työkalu ryhmänne käyttöön tästä!

 

Mitä enemmän vietämme aikaa luonnossa – sen suuremmat hyvinvointivaikutukset  saamme. Oletkos ajatellut, että luonto ei erottele ihmistä iän, sukupuolen, toiminnan tai muunkaan suhteen. Se tarjoaa samat hyvinvointimahdollisuudet ihan kaikille. Lähiluontoon meneminen siis kannattaa  – sekä lasten että oman (työ)hyvinvoinnin kannalta.

 

Lisää tietoa aiheesta saat Suomen Ladun lastentoiminnan koulutuksista (https://www.suomenlatu.fi/koulutus.html) sekä esimerkiksi kirjasta Onni olla ulkona – luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa.