Järjestämme perinteikkään seminaaripäivän jälleen 30.10.2024 klo 12:30-14:30!🍂 Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin!
Tuttuun tapaan pääsemme ensin kuulemaan ReunamoEdun tutkimusjohtaja Jyrki Reunamon johdolla valtakunnallisia Kehittävä Palaute -tuloksia, tällä kertaa varsin ajankohtaisesta näkökulmasta: aiheena on lasten lukemisen nykytila varhaiskasvatuksessa. Lisäksi saamme vieraspuheenvuorot professori Mirjam Kallandilta (HY) sekä Porvoon varhaiskasvatuksessa esiopetuksen opettajana työskentelevältä Jessica Maaninka-Ekiltä.
Lukuhetket lasten kokemana
Jyrki Reunamo
Tutkimusjohtaja Jyrki Reunamo tarkastelee valtakunnallista Kehittävä Palaute -tutkimusaineistoa lukemisen näkökulmasta. Mitä lukuhetkillä tapahtuu lasten kokemana, mikä on niiden arvo varhaiskasvatuksessa?
Jaettu tarinankerronta lapsen kielellisen, sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen tukemisen keinona
Mirjam Kalland
Professori Mirjam Kalland esittelee puheenvuorossaan jaettua tarinankerrontaa lapsen kielellisen, sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen tukemisen keinona. Taustalla on Helsingin yliopiston SAGA-tutkimus- ja kehityshanke. Puheenvuorossaan Kalland esittelee pian käynnistyvää Opetushallituksen rahoittamaa Tarinat tuovat yhteen -koulutushanketta, jossa tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön osaamista lasten kielellisestä ja sosioemotionaalisesta kehityksestä ja kielitietoisesta pedagogiikasta.
Lukemisen valmiudet
Jessica Maaninka-Ek
Lukemisen valmiuksia ovat esimerkiksi:
📖 Fonologiset taidot
📖 Kirjaintuntemus
📖 Nimeämisen taidot
📖 Kielellisen muistin toiminta
📖 lisäksi lapsen käytössä olevalla sanavarastolla on suuri merkitys lukemisen taitojen kehittymiselle!
Nämä aiheet ovat kiinnostaneet minua pitkään. Jo vakaopettajaopintojen alkuvaiheilla aloin tarkemmin pohtimaan omaa lukutaidon kehitystäni, sillä opin teknisen lukutaidon itse 4-vuotiaana. Aihe on vienyt mennessään, ja olenkin tehnyt kaksi kandiani (vo ja lo-opinnoissa), gradun sekä erityisopettajaopintojen lopputyöni lukutaidon ja lukemisvalmiuksien tiimoilta, varhaiseen lukemaanoppimiseen ja monikielisten S2-lasten näkökulmiin yhdistettyinä. Mitä lukemisvalmiudet oikein ovat, ja miten niitä pystyy selvittelemään ja kartoittamaan? Niistä kerron puheenvuorossani!
Ilmoittaudu alla olevalla lomakkeella ja saat sähköpostiisi osallistumislinkin. Tilaisuus järjestetään Teamsissä.