Kehittävän Palautteen tieteelliset tulokset

Kehittävä Palaute -tutkimusaineistosta on kirjoitettu lukuisia tieteellisiä artikkeleja, opinnäytetöitä ja väitöskirjoja. Tieteellisissä tuloksissa painottuvat hyvinvoinnin keskeisten tekijöiden tunnistaminen ja niihin vaikuttaminen.

Katso myös Kehittävä Palaute -tutkimusjohtajan Jyrki Reunamon säännöllisesti päivittyvä tutkimusblogi.

  • Valtonen, J. O., Kyhälä, A. L., & Reunamo, J. (2025). Segmented school day sedentary behaviour and physical activity in a primary school – an observational study. Cogent Education, 12(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2467489
  • Nikkola, T., Kangas, J. & Reunamo, J. (2024) Children’s creative participation as a precursor of 21st century skills in Finnish early childhood education and care context. Learning and Individual Differences, 111. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102437
  • Heikkilä, A., & Reunamo, J. (2023). The years children spent in early education in relation to their social relations and objects of attention. European Early Childhood Education Research Journal, 32(2), 339–351. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2254534
  • Arvola, O., Liljeroth, P. & Reunamo, J. (2023). Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Journal of Early Childhood Education Research, 12(1), 150-168. https://journal.fi/jecer/article/view/117865/76580
  • Havisalmi, J. & Reunamo, J. (2023). Mistä varhaiskasvatuksen kaaoksessa on kysymys? Journal of early childhood education research12(2), 51-70. https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.120383
  • Martikainen, S., Kalland, M., Linnavalli, T., Kostilainen, K., Aittokoski, M., Reunamo, J., Vasileiou, Z. & Tervaniemi, M., (In press). Supporting social-emotional development in early childhood education and care – a randomized parallel group trial evaluating the impact of two different interventions. Scandinavian Journal of Educational Research.
  • Syrjämäki, M., Reunamo, J., Pesonen, H., Pirttimaa, R. & Kontu, E. (2023). The involvement of children with autism in early childhood education.European Journal of Special needs education.  https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2023.2179310
  • Fonsén, E., Lahtinen, L., Sillman, M., & Reunamo, J. (2022). Pedagogical leadership and children’s well-being in Finnish early education. Educational Management Administration & Leadership, 50(6), 979–994. https://doi.org/10.1177/1741143220962105 
  • Reunamo, J. (2022). Observed reading session between 08:00-16:00 hours in Finnish early childhood education. In H. Harju-Luukkainen, J. Kangas & S. Garvis (Eds.) Finnish early childhood education and care. A multi-theoretical perspective on research and practice. Springer, p. 165-179.
  • Nikkola, T., Kangas, J., Fong, Y. & Reunamo, J. (2022). Children’s social orientations as creative processes in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Education Research. 11(1), 297-312. https://journal.fi/jecer/article/view/114020/67220.
  • Kyhälä, A-L. & Reunamo, J. (2022). Ulkoilu lasten oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden edistäjänä. Teoksessa I. Ruokonen (toim.) Ilmaisun ilo. PS-Kustannus, 73-86.
  • Ruohola, V., Fonsén, E. Lahtinen, L., Salomaa, P. & Reunamo, J. (2021). Johtajien arvioinnit varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteys lasten toimintaan sitoutuneisuuteen. Journal of early childhood education research 10(3),  282-316. https://journal.fi/jecer/article/view/114180/67379
  • Sääkslahti, A., Mehtälä, A. & Tammelin, T. (2021). Piilo – Pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seuranta. Kehittämisvaiheen 2019-2021 tulosraportti. Likes, OKM. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 398. https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/09/Piilo_tulosraportti-1.pdf
  • Ruokonen, I., Tervaniemi, M. & Reunamo, J. (2021). The significance of music in early childhood education and care of toddlers in Finland: An extensive observational study. Music Education Research. DOI 10.1080/14613808.2021.1965564. Saatavana https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14613808.2021.1965564.
  • Kyhälä, A-L., Reunamo, J. & Valtonen, J. (2021). Children’s time use and moderate-to-vigorous physical activity in early childhood education and care in Finland. South African Journal of Childhood Education.
  • Kuutti, T., Sajaniemi, N., Björn, P., Heiskanen, N. & Reunamo, J. (2021). Participation, involvement and peer relationships in children with special educational needs in early childhood education. European Journal of Special Needs Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1920214. Saatavilla https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2021.1920214.
  • Veijalainen, J. (2020). Lasten itsesäätely lasten kuvaamien hallintakeinojen ja tunneilmaisen näkökulmasta. Kasvatus & Aika, 14 (4), 46-51. DOI: https://doi.org/10.33350/ka.98386.
  • Nikkola, T., Reunamo, J. & Ruokonen, I. (2020). Children’s creative thinking abilities and social orientations in Finnish early childhood education and care. Early Child Development and Care 192(6), 872-886.  https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1813122
  • Kyhälä A-L., Reunamo, J., Valtonen, J., & Ruismäki H. (2020). Ajankäyttö ja vähintään kohtuukuormitteinen fyysinen aktiivisuus lasten toiminnoissa varhaiskasvatuksessa. Liikunta & Tiede 57(4), 71-78. https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/4_2020/lt_4_2020.pdf. https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/4_2020/lt_4_2020-s71-78.pdf
  • Pihlainen, K., Reunamo, J., Sajaniemi, N. & Kärnä, E. (2020). Children’s negative experiences as a part of quality evaluation in early childhood education and care. Early Child Development and Carehttps://doi.org/10.1080/03004430.2020.1801667
  • Arvola, O, Pankakoski, K. Reunamo, J. & Kyttälä, M. (2020): Culturally and linguistically diverse children’s participation and social roles in the Finnish Early Childhood Education – is play the common key?, Early Child Development and Care, DOI:10.1080/03004430.2020.1716744
  • Pihlainen, K., Reunamo, J. & Kärnä, E. (2019). Lapset varhaiskasvatuksen arvioijina – Lasten mukavina pitämät asiat päiväkodissa ja perhepäivähoidossa . Varhaiskasvatuksen tiedelehti.
  • Veijalainen, J., Reunamo, J., Sajaniemi, N., & Suhonen, E. (2019). Children’s self-regulation and coping strategies in a frustrated context in early education. South African Journal of Childhood Education9(1), 8.
  • Veijalainen, J., Reunamo, J. & Heikkilä, M. (2019). Early gender differences in emotional expressions and self-regulation in settings of early childhood education and care. Early Child Development and Care, 1-14.
  • Jensen, H., Pyle, A., Zosh, J. M., Ebrahim, H. B., Scherman, A. Z., Reunamo, J., & Hamre, B. K. (2019). Play facilitation: the science behind the art of engaging young children (white paper). The LEGO Foundation, DK.
  • Reunamo, J. & Sajaniemi, N. (2018). Tukijärjestelyjen yhteys lasten päiväkotiarkeen. Teoksessa Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J. & Hotulainen, R. Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 55/2018, s. 55-59. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161062.
  • Reunamo, J. & Sajaniemi, N. (2018). Asuinpaikkaan liittyneet erot erityistä tukea tarvitsevien lasten päiväkotiarjessa. Teoksessa Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J. & Hotulainen, R. Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 55/2018, s. 60-62. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161062.
  • Kyhälä, A-L., Reunamo, J. & Ruismäki, H. (2018).  Preschool Children are more Physically Active and less Sedentary on Weekdays Compared with Weekends. Journal of Early Childhood Education Research 7(1), 2018, s. 100-126. 
  • Arvola, O., Lastikka, A-L. & Reunamo, J. (2017). Increasing Immigrant Children’s Participation in the Finnish Early Childhood Education Context. The European journal of social & behavioural sciences EJSBS, 20 (3), 2539-2548.
  • Veijalainen, J., Reunamo, J. & Alijoki, A. (2017). Children’s self-regulation skills in the Finnish day care environment. Journal of Early Childhood Education Research 6(1), 89-107.
  • Arvola, O., Reunamo, J. & Kyttälä, M. (2017). Maahanmuuttajataustaiset lapset varhaiskasvatuksessa: kasvattajien näkemykset lasten taidoista ja tuen tarpeesta [Children with immigration background in early years: Educators’ views about children’s skills and need for support]. Kasvatus 48 (3)161-173.
  • Reunamo, J. (2016). Lapsilähtöinen toimintakulttuuri edellyttää lapsen kuuntelua. Teoksessa A. Sääkslahti (toim.) Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, s. 27-31.
  • Reunamo, J. ja Kyhälä, A-L. (2016). Liikkuminen varhaiskasvatuspäivän osana. Teoksessa A. Sääkslahti (toim.) Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, s. 54-58.
  • Laukkanen, A., Määttä, S., Reunamo, J., Roos, E., Soini, A. and Mäki, P. (2016). Perheen tärkeä rooli. Teoksessa A. Sääkslahti (toim.) Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, s. 22-26.
  • Iivonen, S., Laukkanen A., Haapala, A. ja Reunamo, J. (2016). Motoristen taitojen kehitys. Teoksessa A. Sääkslahti (toim.) Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, s. 32-37.
  • Soini, A., Laukkanen, A., Mäki, P. ja Reunamo, J. (2016). Fyysistä aktiivisuutta ja liikkumista edistävä ympäristö. Teoksessa A. Sääkslahti (toim.) Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22, s. 44-48.
  • Reunamo, J., Ko, J., Cheng, D., Lee, H-C., Wang, L-C. & Salminen, E. (2016). Openness and agency as strategies on addressing bullying. In O. Saracho (Ed.) Contemporary research on bullying in early childhood education. IAP Publishing: USA.
  • Rintakorpi, K. & Reunamo, J. (2016). Pedagogical documentation and its relation to everyday activities in early years. Early child development and care. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2016.1178637.
  • Cheng, D., Reunamo, J., Cooper, P., Liu, K. & Vong, K. P. (2015). Children’s agentive orientations in play-based and academically focused preschools in Hong Kong. Early child development and care. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2015.1028400.
  • Reunamo, J. T., Kalliomaa, M. Repo, L., Salminen, E., Lee, H-C & Wang, L-C. (2015). Children’s strategies in addressing bullying situations in day care and preschool. Early Child Development and Care, 185(6), 952-967. DOI: 10.1080/03004430.2014.973871.
  • Jyrki Reunamo, University of Helsinki: Comparison of Finnish and Taiwanese ECEC practices. EARLI SIG 5 Conference – Learning and Development in Early Childhood, 25-27 August 2014, Jyväskylä.
  • HuiChun Lee (Tzu-chi University, Taiwan); Jyrki Reunamo (University of Helsinki, Finland); Li-Chen Wang (Chang Gung University of Science and Technology, Taiwan) andChao-Jung Lin (Ching Kuo Institute, Taiwan): Children’s rule-breaking behaviors in Taiwan and Finland preschools. EARLI SIG 5 Conference – Learning and Development in Early Childhood, 25-27 August 2014, Jyväskylä.
  • Li-Chen Wang (Chang Gung University of Science and Technology, Taiwan); Jyrki Reunamo (University of Helsinki, Finland); Hui Chun Lee ( Tzu-chi University, Taiwan) and Wann-Yi Mau (Ching-Kuo Institute of Management and Health, Taiwan): Free play activities in Finnish and Taiwanese day care centers. EARLI SIG 5 Conference – Learning and Development in Early Childhood, 25-27 August 2014, Jyväskylä.
  • Reunamo, J. (toim.). (2014). Varhaiskasvatuksen kehittäminen – kehitystehtäviä ja ratkaisumalleja. [Developing Early Childhood Education – development tasks and solutions]. Jyväskylä, PS-Kustannus.
  • Reunamo, J. & Alijoki, A. (2014). Children with ADHD in Day CareADHD Report 22 (1), 6-9, 13, 14.
  • Reunamo, J. (2014). Day care based on developmental feedback for the staff . The Orientation project – a longitudinal study of day care and pre-school activities. The 3rd Nordic ECEC conference in Oslo.
  • Reunamo, J., Hakala, L., Saros, L., Kyhälä, A-L., Lehto, S. & Valtonen, J. (2014). Physical activity in day care and preschool. Early years: An International Research Journal, 34 (1), 32-48.
  • Reunamo, J., & Suomela, L. (2013). Education for sustainable development in early childhood education in Finland. Journal of Teacher Education for Sustainability, 15(2), 91-102. DOI: 10.2478/jtes-2013-0014.
  • Reunamo, J. & ja Hällström, H. (2013). You do not like the activity arranged by the teacher; What do you do? The European Journal of Social & Behavioral Sciences (EJSBS), 1050-1056.
  • Reunamo, J., Lee, H-C., Wang, L-C., Ruokonen, I., Nikkola, T. & Malmstrom, S. (2014). Creativity in day care.Early Child Development and Care, 184(4), 617-632.
  • Reunamo, J. T., Lee, H-C., Wu, R., Wang, L-C., Mou, W-Y. & Lin, C. J. (2013). Perceiving Change in Role Play. European Early Childhood Education and Research Journal, 21(2), 292-305.
  • Reunamo, J., Sajaniemi, N., Suhonen, E & Kontu, E. (2013). Cortisol Levels and Children’s Orientation in Day Care. In K. Määttä and S. Uusiautti (Eds.) Early Child Care and Education in FinlandRoutledge: UK.
  • Reunamo, J. & Pipere, A. (2012). Education for Sustainable Development Research from the Researchers’ Point of View. Journal of Education for Sustainable Development, September 2012 6: 313-326.
  • Lehto, S., Reunamo, J. & Ruismäki, H. (2012). Children’s Peer Relations and Children’s Physical ActivityProcedia : Social and Behavioral Sciences. 45, p. 277-283.
  • Kyhälä, A., Reunamo, J. & Ruismäki, H. (2012).Physical Activity and Learning Environment Qualities in Finnish Day CareProcedia : Social and Behavioral Sciences. 45, p. 247-256.
  • Reunamo, J., Saros, L. & Ruismäki, H. (2012). The Amount of Physical Activity in Finnish Day CareProcedia : Social and Behavioral Sciences. 45, p. 501-506.
  • Jyrki Reunamo, Satu Lehto & Heikki Ruismäki: Children’s peer relations and children’s physical activity. A paper presented at the Design Learning conference, University of Helsinki, 10th-11th May, 2012.
  • Anna-Liisa Kyhälä & Jyrki Reunamo: Learning environment for physical activities in Finnish day care. A paper presented at the Design Learning conference, University of Helsinki, 10th-11th May, 2012.
  • Jyrki Reunamo & Leila Saros: The amount of physical activity in Finnish day care. A paper presented at the Design Learning conference, University of Helsinki, 10th-11th May, 2012.
  • Lee, H. C.,Reunamo, J., Wang, L.C., Lin, J., Mau, W.Y. & Wu, R. (2012). A Preliminary Study on Children’s Forbidden Behaviors in Day Care Setting. Presentation in 2012 The 3rd Annual Conference of Child Development and Family Studies on 4th May 2012. Hualien, Taiwan.
  • Reunamo, J., Sajaniemi, N., Suhonen, E & Kontu, E. (2012). Cortisol Levels and Children’s Orientation in Day Care. Early Child Development and Care, 182, 363-382.
  • Lee, H-C. & Wang, L-C. (2011). Age changes in agentive perception to the day care situation. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Mau, W-Y & Lee, H-C. (2011). Comparison of Agency in Finnish and Taiwanese Day Care Center Children. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Reunamo, J., Wu, R., Lee, H-C., Lin, C-J., Mau, W-Y & Wang, L-C. (2011). Reading and performance situations in day care centers. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Wang, L-C. & Reunamo, J. (2011). Outdoor play environments and activities in Finnish and Taiwanese day care centers. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Reunamo, J. (2011). Children as producers of the learning content during role play. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Lin, C-J., Wu, R. & Reunamo, J. (2011). Analysis of agentive responses to the the day care center situations: A combination of Piagetian and Vygotskian interpretations. A paper presented at the annual EECERA conference, Lausanne – Geneva, Switzerland, 14th-17th September, 2011.
  • Muszynski, L. & Reunamo, J. (2011). Mapping historians: historians’ orientations and historical production. Kasvatus ja aika, 5 (1),7-18.
  • Conference onChildren’s Agentive Perception. At the CKU Department of Early Educare, Keelung, Taiwan, November 28, 2010.
  • International Conference on Cross-Cultural Comparison of Educational Setting and Children’s Agentive Perception. At the National Academy for Educational Research, Sanxia, Taiwan. November 19-20, 2010.
  • Reunamo, J. & Tirkkonen, O. (2010). Lasten näkemysten vaikutukset Suomessa ja Taiwanissa. Esitys Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan tiedepäivillä 17.5.2010 Helsingin yliopistossa.

 

Reunamo Education Research Oy
Tietosuoja

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen luomiseksi. Evästetiedot tallentuvat selaimeesi, ja niiden avulla verkkosivumme pystyy mm. tunnistamaan, kun palaat sivustollemme. Tämän lisäksi evästeiden keräämä data auttaa meitä jatkuvasti parantamaan sivustoamme.