Lattialle on levitetty viltti. Kahvikupit, lautaset ja lusikat on katettu jokaisen pehmolelun eteen. Kahvipannu keskellä, leikkiruuat lautasilla. Aikuisena ihastelen rakentamaani leikkiä. Taapero katselee innokkaasti. Syömisleikit ovat juuri nyt parasta maailmassa. ”Nam nam!” Sanoja on vasta vähän, mutta viesti tulee perille: Nyt leikitään! Pienet jalat löytävät tiensä viltille, kahvikupit kaatuvat ja leikkiruuat sinkoilevat. Aurinkoinen hymy nousee kasvoille; peppu sopii täydellisesti tavarakasan keskelle ja kaikki on käden ulottuvilla. Aikuisen silmää hivelevä järjestys on poissa, mutta taapero nauttii täysin rinnoin. Pienten alle 3-vuotiaiden leikit ovat seikkailuja, joissa aikuisen näkemä kasa epämääräisiä tavaroita on taaperolle puoleensavetävä aarteiden keidas. Alle 3-vuotiaiden ryhmissä oppimisympäristö elää seikkailussa mukana ja tutkittavaksi päätyvät myös ne tavarat, joihin aikuinen ei edes kiinnitä huomiota (kunnes ne löytyvät pöydän alta).
Kahvia Possulle ja omenaa Maijalle. Sitten seikkailu viekin tutkimaan salaperäistä ääntä, jonka kahvikuppi päästää osuessaan seinään. Tämän tarinan pieni 1,5-vuotias elää harjoitteluleikin vaihetta, jossa tavaroiden todellinen merkitys kiehtoo. Lapsi leikkii tyypillisesti vielä yksinleikkiä tai aikuisen kanssa. Pienet sormet tarjoavat minulle toisinaan jo mielikuvitusruokaakin. Kognitiivisen kehityksen myötä leikki alkaa irrottautua todellisuuden uusintamisesta kohti kuvittelun ja kuvitteluleikkien maailmaa. Esineiden läsnäolo ei aina ole välttämätöntä ja uusien mielikuvitukseen perustuvien leikkimaailmojen ovi on jo hitusen raollaan.
Kehittävä Palaute-aineisto korostaa leikkien eri muotoja oppimisen ja hyvinvoinnin lähteinä myös alle 3-vuotiailla lapsilla. Ovi lähikehityksen vyöhykkeelle ja hedelmällisimpien oppimiskokemusten pariin avautuu tyypillisimmin roolileikkien ja sääntöleikkienkin parissa. Fyysiset leikit ovat alle 3 – vuotiaalle mielihyvää tuottava keino harjoittaa kehon hallintaa ja sosiaalisia taitoja sanavaraston ollessa vielä rakentumisvaiheessa. Esineleikit ovat tyypillisiä alle 3-vuotiailla ja niissäkin asuu parhaimmillaan paljon hyvinvoinnin aineksia. Esineleikit eivät kuitenkaan aina mahdollista oppimista, vaan niissä oppiminen jää tyypillisesti keskinkertaiselle tasolle. Lapsi kuitenkin tarvitsee paljon aikuista rinnalleen tueksi erityisesti rooli- ja sääntöleikeissä.
Aikuisen rooli onkin erittäin merkittävä pienten alle 3-vuotiaiden yhteisleikeissä. Sensitiivisyys ja läsnäolo ovat avainsanoja taaperoryhmän leikkien tukemisessa. Annukka Pursi (2019) sekä Liisa Ahonen & Piia Roos (2020) puhuvat aikuisen roolin tärkeydestä. Alle 3-vuotiaat lapset tarvitsevat aikuista käynnistämään, kannattelemaan ja rikastamaan vasta harjoittelussa olevia kuvitteluleikkejä yhdessä muiden kanssa. Herkkä ja läsnä oleva aikuinen toimii yhteisen leikin matkaoppaana kannatellen leikin juonta ja pienten keskinäistä vuorovaikutusta. Kehittävä palaute aineistosta näemme saman ilmiön: Tuettu leikki, jossa aikuinen osallistuu lasten leikin prosessiin syventäen ja rikastaen, on päiväkodin toiminnoista paikka, jossa alle 3-vuotiailla tavataan runsaasti positiivisia emootioita, oppimisen kokemuksia ja osallistumista yhdessä muiden kanssa.
Leikki todella on varhaiskasvatuksen sydän. Leikki edistää kokonaisvaltaisesti lapsen hyvinvointia ja on olennainen osa pienten alle 3-vuotiaiden kokopäiväpedagogiikkaa. Lapselle leikki on luontainen ja mielihyvää tuottava tapa tutkia ja tutustua maailmaan. Leikki on kaikkea ja kaikkialla. Se ei rajoitu aikuisen määrittämään leikkiaikaan, vaan pulpahtaa pintaan niin ruokapöydässä kuin pukemistilanteissakin. Varhaiskasvatuksen ammattilainen tietää virittäytyä leikillisyyden taajuudelle ja tuo sen osaksi lapsen koko päivää.
Koen olevani etuoikeutettu ja onnekas, sillä minulla on päivittäin käsissäni matkalippu seikkailuun. Pääsen raottamaan leikkimaailman ovea ja tutkimaan sen ihmeitä ihan läheltä. Olen jo oppinut, ettei niitä tavaroita kannata liiaksi järjestellä. Ne ovat pian jo seuraavassa, mitä mielikuvituksellisemmassa paikassa. Istun alas sotkun keskelle. Tärkeintä olla juuri tässä. Läsnä. Tutkimassa tavarakasan ihmeitä yhdessä pienen seikkailijan kanssa. ”Nam, nam!” kuuluu iloisesti. ”Ai taasko nam nam -leikki? Mitähän Possu ja Maija saavat tällä kertaa syödäkseen?”
Mari Sillman
varhaiskasvatuksen asiantuntija
Reunamo Education Research Oy